Między sesją a sesją…

…czas biegnie nieubłaganie. I niby pamiętamy o końcu semestru i zbliżających się egzaminach sesja potrafi zaskoczyć. Wykorzystując znane nam techniki, zagadnienia z zakresu psychologii oraz poprzez zrozumienie procesu zapamiętywania, możemy zwiększyć naszą efektywność i szybkość uczenia się. Zatem jak zacząć?

Zmień swoje podejście

Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: jak zazwyczaj wygląda Twój proces uczenia się? Uczysz się aktywnie czy spędzasz godziny na czytaniu notatek, które i tak trudno Ci zapamiętać?

Przede wszystkim zacznij od przygotowania miejsca do nauki. Wokół Ciebie nie powinny znajdować się przedmioty, które mogą Cię rozpraszać. Pozbądź się zbędnych rzeczy z otoczenia. Wycisz telefon nowe powiadomienie z Facebooka zaczeka! Nie zapomnij przygotować najpotrzebniejszych rzeczy (kartki, kolorowe długopisy, zakreślacze itp.).

Następnie przystępując do nauki określ jej czas. Długie, monotonne siedzenie nad tekstem niPrzechwytywaniee jest dobrym rozwiązaniem. Pojawia się wówczas problem robienia czegoś innego czy myślenia o wielu rzeczach naraz. Skutkuje to tym, iż nie skupiamy się na czytaniu i co najważniejsze rozumieniu danego tekstu. Zamiast tego ustaw minutnik na 30 40 minut. Krótszy czas spowoduje zwiększenie naszej koncentracji oraz wprowadzi pewien rodzaj dyscypliny. Co dalej? Ustal cele czytania i zrób krótki przegląd rozdziału/podręcznika. Wskazanym jest tworzenie różnorodnych, graficznych zapisków. Może warto stworzyć z nich mapę myśli? Nie tylko urozmaici to naszą notatkę, ale także pobudzi nasz mózg i zwiększy koncentrację. Co więcej kolorowe notatki są bardziej atrakcyjne dla naszego mózgu. Nie przepisuj bezmyślnie całego tekstu z podręcznika. Za to notuj na bieżąco i staraj się używać kluczowych słów oraz równoważników zdań. Analizuj i staraj się zrozumieć tekst, co sprawi, że łatwiej go sobie przypomnisz. Kolejną ważną zasadą jest robienie przerw. Mają one na celu zmianę naszego stanu psychofizycznego, dlatego jeśli tylko masz okazję: idź na spacer czy wykonaj krótkie ćwiczenia.

Tajemniczy trójkąt Ciekawostka:

Przechwytywanie2

za popularną i często przywoływaną w publikacjach piramidą stoi Edgar Dale, który to w 1969 r. opublikował ją w swojej książce. Podane procenty nie są jednak potwierdzone żadnym naukowym badaniem i prawdopodobnie pochodzą z innej publikacji. Sam E. Dale uważa, że proponowany model nie stanowi hierarchii i powinniśmy korzystać ze wszystkich metod doświadczania wiedzy, by zapewnić całościowe zrozumienie tematu. O wszystkich niewłaściwych interpretacjach z nią związanych nie omieszkał wspomnieć w kolejnych edycjach książki.

Zarwana nocka to nie wszystko

Miej czas na powtórki. Na pamięć wpływa wiele czynników. Są to np. indywidualne predyspozycje, nasz obecny stan emocjonalny, a także liczba powtórzeń materiału. W tym miejscu należy przytoczyć pojęcie tzw. k onsolidacji śladu pamięciowego. Oznacza ono zapisywanie materiałów w pamięci długotrwałej. Kiedy czytamy dany tekst, trafia on do pamięci krótkotrwałej, gdzie przechowywany jest jedynie przez 1020 sekund. Z tego punktu widzenia niezwykle istotnym jest ponowne powtórzenie materiału. Proces takiej konsolidacji utrwalania nabytych informacji, trwa etapowo. Pierwsza powtórka powinna odbyć się w ciągu 30 minut do godziny. Kolejna w odstępie kilku godzin. Na końcowy etap mamy niewielki wpływ. Wszystkie informacje utrwalają się podczas… snu. Jedną z najważniejszych zasad jest zrozumienie danego tekstu. Poruszone powyżej kwestie są jedynie syntezą licznych strategii i sposobów nauki. Każdy z nas wie, w jakich warunkach najlepiej przyswaja wiedzę. Może jednak czasami warto spróbować czegoś innego?

AUTOR: Katarzyna Szpila

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *